파리 최고 대학 소르본의 최초로 입학한 여학생 마리 스클로도바스카는 젊은 과학자 피에르 퀴리를 만나 결혼한다. 마리는 결혼 후 남편의 적극적인 지지와 도움으로 라듐(방사능)을 발견한다. 라듐 발견으로 노벨상을 받은 퀴리 부부는 ‘과학은 돈벌이 수단이 될 수 없다’는 신념으로 라듐에 관한 특허를 포기하고 인류에 헌정한다. 곧 온갖 종류의 라듐 제품이 출시되고, 사람들은 라듐에 열광한다. 하지만 라듐이 인체에 치명적이라는 논문이 하나둘 발표되고, 라듐을 사용하는 페인트 공작 여직공들이 죽기 시작한다. 급기야 라듐의 위해성을 가리기 위한 재판이 열린다. 피에르 퀴리는 실험을 통해 라듐의 위해성을 인지하고 양심선언을 하기로 한다. 그러나 자신이 발견한 라듐이 위험한 독이라는 것을 믿을 수 없는 마리 퀴리는 라듐의 무해성을 입증하기 위해 실험을 반복하는데…
창작진
작가 천세은
라듐을 발견하고 노벨상을 두 번 수상한 마리 퀴리의 삶을 업적 위주가 아닌 한 인간으로 바라보고 싶었다. 특히, 인류 발전에 지대한 영향을 끼친 라듐(방사능)에 대해 과학자로서 어떤 태도를 보였는지 주목하려 한다. 본인도 병들어 죽어가면서도 라듐에 대해 끝내 입을 다물었던 그녀 내면의 갈등과 고뇌, 극복에 관한 이야기를 만들고자 한다.
Curie
Maria Sklodowska is the first ever female student who entered Sorbonne, the best university in Paris. After she got married to a young scientist Pier Curie, she found Radium(Radioactivity) with her husband’s support and help. The Curies give up their patent of Radium and dedicate Radium to the mankind beliving that ‘the science should not be a means of moneymaking’, even if they became the winner of Nobel prize by Radium. Soon, various kinds of radium products come out and people are crazy about them. But more and more reports about the fatality of Radium to human body come up, and female workers who use Radium begin to die. In the end, a trial is held to measure the danger of Radium. Pier Curie recognizes Radium’s fatality through experiments and wants to declare the fact honestly, but Maria, who is hard to believe that her Radium is danger as a deadly poison, repeats her experiment to prove the innocence of Radium….
Creator
Author, Se-Eun Chon
I’d not like to write about the Curie’s life with founding Radium and winning Nobel twice as considering her achievements but like to write about Curie herself as a human. especially I want to focus her attitude about Radium (Radioactive) which affected to the development of mankind as a scientist. This is definitely a story of her inner conflicts, agony and restoration during she was silent about Radium even if she was dying for disease.
일시 : 2017년 8월 16일 11시~13시
장소 : 콘텐츠코리아랩 10층 카카오상상센터
연출 : 김현우
출연 : 박란주, 박정표, 양승리
<글로컬 뮤지컬 라이브> 시즌2의 여섯 작품 리딩이 이틀에 걸쳐 이루어졌다. 둘째 날 첫 작품은 천세은 작가의 <퀴리>였다. 우리에게 ‘퀴리 부인’이란 이름으로 익숙한 마리 퀴리는 라듐을 발견하고 노벨상을 두 번이나 수상한 여인이다. 라듐의 발견으로 인류는 한 단계 진보했지만 라듐의 해악을 모르던 사람들은 라듐을 이용한 시계나 치약 등 다양한 물품에 사용하면서 피폭당한다. 뮤지컬 <퀴리>는 폴란드인 여성으로 최고의 자리에 오른 그녀가 라듐의 해악성을 알게 되고 어떤 태도를 취하는지에 집중한다.
퀴리 부인은 유명한 위인이지만 실제 그 삶을 제대로 아는 이는 많지 않아 소재가 흥미롭다는 평가가 많았다. 김현우 연출은 “과학을 소재로 한 작품들은 과학 지식을 전달하려는 의도 때문에 인물이 묻혀 버리는 경우가 많은데, 이 작품은 과학적인 호기심을 떠나 퀴리의 이면을 들여다볼 수 있다는 것이 장점”이라고 했다. 반면 “폴란드인으로서의 이야기나 ‘라듐은 나야’라고 말하는 과정까지가 이해되지 않는다”며 드라마의 밀도가 약하다는 지적을 했다.
’더뮤지컬’ 박병성 국장 역시 비슷한 지적이었다. “이미 작품 속에 인물을 이해할 수 있는 여러 요소가 담겨 있긴 하지만 계속된 실험에서 라듐의 위험성을 알리는 결과가 나오는데, 라듐을 옹호하려고만 하는 그녀가 이해되지 않는다”며 주인공 마리의 공감 부분을 지적했다.
마리 캐릭터는 비교적 작품 속에서 다양한 모습을 보여주었는데 남편인 피에르 퀴리나 연구를 지원하는 자본가 루벨을 좀 더 입체적으로 보여주기를 요구했다. 마리 역을 맡았던 박란주는 “피에르는 처음부터 끝까지 마리를 도와주는 역할로만 등장한다. 그 역시 과학자였는데 아내의 성공에 대한 부러움, 자격지심 같은 인간적인 갈등이 보이지 않는다”며 그런 요소들을 넣는다면 좀 더 극이 풍성해질 것이라고 이야기했다. 박정표 배우는 “루벨 역시 전형적인 악인 캐릭터에서 벗어나지 못하고 있다”며 좀 더 입체적인 인물을 보여줄 것을 주문했다.
동국대 스토리텔링연구소 김수영 연구원은 흥미로운 소재지만 극 진행은 밋밋하다며 극적인 구성을 요구했다. “퀴리 부인은 왜 퀴리라고 하지 않고 퀴리 부인으로 할까 궁금했었다. 소재에 호기심이 갔다. 상황은 다른데 비슷한 느낌의 대사가 이어지다 보니 다소 지루했다” 라이브의 강병원 대표 역시 극 구성에 문제점을 지적했다. “퀴리의 이야기가 좀 더 집중되려면 라듐으로 피해를 입은 여직공 안느의 이야기가 좀 더 부각되어야 한다. 그리고 라듐의 해악성을 밝히는 법정 다툼이 좀 더 서스펜스 있게 진행될 필요가 있다. 라듐의 해악성이 밝혀지는 과정도 실험 순서를 바꿔서 마리가 쥐들로 실험을 반복하는데, 결과를 받아들이지 못하자 피에르가 자신을 대상으로 피폭 실험을 하게 된다면 좀 더 상황이 극적이 될 것”이라고 말했다.
뮤지컬로서 음악의 기능에 대한 아쉬움도 있었다. 박정표 배우는 “개인의 비슷비슷한 심리를 보여주는 가사이어서 노래를 부르면서 어떤 액션을 취해야 할지 떠오르지 않는다. 어떻게든 배우가 찾아내야 하는 일이겠지만 움직일 수 있는 상황이나 대사가 주어지지 않으면 힘들다”고 했다.
아뮤즈코리아의 오덕주 부사장은 “마리에 대한 감정 이입이 안 됐다”며 아쉬움을 표현했고, 중국 남경해소문화전파유한공사 왕해소 대표는 “익숙한 인물의 이야기여서 중국뿐만 아니라 세계 시장에서도 통할 수 있는 소재”라고 했다. 라이브의 강병원 대표는 흥미로운 소재인 것은 인정하면서도 “지금의 대본은 일반 관객을 타깃으로 하기에는 대중성이 떨어진다. 좀 더 매력적인 드라마 전개가 보완되어야 한다”고 말했다.
2시간가량 리딩과 품평회를 지켜본 천세은 작가는 “머릿속에 다양한 생각들을 풀어내지 못했는데 배우들이 연기하고 또 귀중한 말씀을 듣게 되어서 좋았다”며 열심히 하겠다는 각오를 밝혔다.
《居里》剧本朗读会现场记录
时间 : 2017年8月16日 11:00~13:00
地点: 文化产业实验基地10楼的kakao创意中心
导演 : Hyoun-Woo Kim
演员 : Ran-Joo Park, Jung-Pyo Park, Seung-Ri Yang
Date: 11:00 ~ 13:00 on August 16th, 2017
Place: 10th Floor of Contents Korea Lab in CACAO zone
Director: Hyoun-Woo Kim
Casting: Ran-Joo Park, Jung-Pyo Park, Seung-Ri Yang
The table reading for the 6 selected works on [Glocal Musical LIVE] Season 2 was held over two days. The first work of second day was [Curie] by the author, Se-Eun Chon. Curie is familiar to us as ‘Madam Curie’ who has found Radium and won the Nobel prize twice. Mankind progressed a step forward by finding Radium, however, people who did not recognize the malaise of Radium were exposed to radiation by using Radium on their watches and toothpastes, etc. Musical [Curie] is a story which is mainly focused on her attitudes right after she realized the malaise of Radium even if she achieved her goal as a Polish woman.
Ms. Curie is definitely a great heroin, however there are just a few people to know how she lived actually, so the object matter about Curie was evaluated interesting. Director Hyoun-Woo Kim said, “Characters on the musicals based on science normally become clouded because of the intention to deliver the scientific knowledge, however, this work has a strong point that audiences can look inside Curie’s thoughts except for any curiosity toward science.” Meanwhile, “it is hard for me to understand a story as a Polish, or the process until announcing ‘Radium is me’. Density of drama is a little weaker than I thought.”
Director Park of ‘The Musical’ agreed with director Kim and said, “Many factors to understand characters are already inside the work, but it’s hard for me to understand why Curie kept defending Radium even if continued experiments showed us that Radium was harmful.”
Various characteristics of Marie Curie were comparatively shown up in this musical, however, some other views of her husband Pierre Curie and her investor Rubel were asked to be shown up much more dimensionally. Ran-Joo Park as Marie said, “Pierre always helps Marie Curie from the beginning to the end. He was also a scientist, but I don’t see his jealousy of Marie’s success or anything such as his humanistic conflicts inside him.” And she added, “The play would be much abundant if Pierre gets such factors and characteristics in it.” Jung-Pyo Park asked, “Rubel also cannot get out of his stuck characteristics. I hope he could be much dimensional than this.”
Soo-Young Kim, the researcher of Storytelling institute at Dong-Kuk University asked somewhat dramatic structure due to the fact that it’s quite interesting but the process itself is boring. CEO Kang put out his question by pointing out some matters of the structure and said, “I have always been curious why Curie was not just called as Curie but Madam Curie. The subject matter was also grabbing my attention. It was boring to me because situation is different but the scenarios are similar during the play.” He added, “To focus Curie’s story, the story of Anne, a grisette who was exposed to Radiation should be stood out. And it is necessary for the court controversy with malaise of Radium to proceed much suspenseful. Marie Curie kept going experiments with rats to reveal the malaise of Radium, however it’d be rather dramatic if Pierre suggests her to experiment himself as a subject for Radiation right after the moment that she did not accept the result.”
The function of music as a musical was also put to inconvenience. Jung-Pyo Park said, “I don’t know what to act when I am singing because all the lyrics show each person’s thinking similarly. Of course it is our job to find out, however, unless there are specific situations and scenarios for actors and actresses, it is hard for us to catch and play well.”
Duk-Joo Oh, the vice president of AMUSE Korea regretfully said, “There’s no such empathy about Marie to audience like me”, and Wang Haixiao, CEO of Nanjing and culture diffusion Limited said, “This is a story about familiar person so that it will be easily connected not only to China but to all over the world.” CEO Kang said, “I also accept that it’s very interesting subject, however, it does not have much popularity appeal yet toward general audiences with the current scenario. Dramatic development should be revised and improved much more than this.”
Se-Eun Chon, the author has listened to the readings and evaluation for 2 hours and said, “It was so glad that I came to know and heard many opinions about my work which I could not solve in my mind. I’ll try my best again.”