조선 대표 레코드 가수 오수복은 전국 순회공연을 가질 만큼 최고의 인기를 누리고 있다. 그런 그녀에게 방송을 통해 전쟁을 홍보하려는 일제는 군국가요를 부르라고 강요한다. 수복은 제안을 거절하고 조선을 대표하는 가수의 자존심을 지키지만, 일제의 농간으로 한순간에 모든 것을 잃고 만다. 그즈음 유랑극단을 통해 일제의 만행을 만천하에 알려는 사람들이 수복에게 함께 하자고 한다. 전국을 떠돌아다니며 길 위에서 사람을 만나고 노래하는 수복은 예술의 가치를 깨달으며 진정한 가왕으로 거듭난다.
창작진
작가 권라희
<경성가왕>은 예술인의 존재는 무엇이고 예술의 힘은 어디서 기인하는가에 대해 묻는 작품이다.
King of Singers in Kyoung-sung
Soo-Bok Oh is very famous record singer in Chosun(Korea) to successfully take a nationwide concert tour. Japanese Empire forces Soo-Bok to sing their militant songs to advertise their pacific war, but she refused their proposal and kept her pride for Chosun. Soo-Bok lost everything by the Empire’s conspiracy, but at that moment, people at a travelling theater suggests Soo-Bok to join them, trying to show Japanese Empire’s brutality all over the world. Singing and meeting people on streets, Soo-Bok realizes the value of art and becomes a true, master singer.
Creator
Author, Ra-Hee Kwon
[King of Singers in Kyoung-sung] is questioning what the artists are for, and where the power of art comes from.
일시 : 2017년 10월 28일 (토) 18시~21시
장소 : 대학로 자유연습실
멘토 : 이희준 작가
지나치게 친절한 설명은 금물
<경성가왕>은 1930년대 경성을 배경으로 세속적이고 이기적이던 레코드 가수 오수복이 공동체의 가치와 미디어에 속한 사람으로서의 책임감을 깨닫게 되는 과정을 그린 작품이다. 이희준 멘토는 “작품이 전반적으로 친절해서 지루하게 느껴지는 부분들이 있다. 추가설명을 위한 대사나 반복적인 장면은 압축하면 좋겠다”고 조언했다. 특히 “오프닝 넘버에서는 합창 후 캐릭터 6명이 각자 자신을 소개하는데, 모든 등장인물이 동등하게 자신을 설명할 필요는 없다. 모든 인물에게 같은 방식과 분량이 분배된 탓에 주인공 수복이 묻혀버린다”고 말했다.
경성 방송국의 PD와 작가로 일하는 용수와 효준은 학도병 모집을 위한 국정 홍보 관련 내용을 방송할 것을 강국장에게 종용받지만, 오히려 이를 비튼 풍자극을 라디오 드라마로 만들어 방송한다. “청취자들은 환호하고 강국장은 분노하는 것으로 해당 장면은 이미 충분한 설명을 했다. 이어지는 장에서 강국장이 용수와 효준을 따로 불러서 화를 내는 것은 불필요할 것 같다”고 조언했다. 새로운 사건이 드러나지 않는다면, 따로 장면을 추가하여 부연설명을 할 필요가 없다는 것이다.
권번장 미랑과 수복을 비롯한 여러 등장인물은 작품 내에서 신민요를 부른다. “경성 시대의 독특한 색을 보여주려는 의도는 좋지만, 단순히 시대적 고증을 위해 신민요를 여러 차례 부르는 것은 지루하게 느껴질 수 있다. <경성가왕>은 방송국의 예술가들을 소재로 하는 작품이기 때문에, 그들의 프로페셔널함을 드러내거나 드라마를 진행시키는 노래에 더 집중하는 것이 좋겠다”고 조언했다.
인물의 입장과 관계를 확실히 정리할 것
용수와 수복은 연인 관계였지만, 방송인으로서의 소명을 느끼기 시작한 수복이 방송에서 군국가요를 불러달라는 그의 요청을 거절하면서 두 사람의 관계는 틀어지게 된다. “그들의 연인 관계가 불분명해서, 두 사람의 관계가 틀어지기 전과 후에 극적으로 큰 변화가 없다. 그들의 관계가 착취적인 관계가 아닌, 열정적이고 진심이 담긴 사이였다가 의견 차이로 틀어진 것으로 그려지면 좋겠다. 수복이가 방송국을 박차고 나가기 전에 두 사람의 의견이 다르다는 것을 명확히 드러내는 계기가 필요하다”고 말했다.
일선과 용수의 관계 역시 분명하게 정리할 필요가 있다고 제안했다. “일선과 용수가 애매하게 사랑의 감정을 느끼는 것으로 보이면 관계가 지저분해 보일 수 있다. 용수는 일선을, 수복을 대체할 수 있는 가수로만 바라보고, 일선은 스타가 되려는 야망으로 그를 따르는 것이 드러나야 한다”며 “새로운 꿈을 찾아 방직 공장에서 야반도주하였다는 설정에 비해 일선의 야망이 부족해 보인다. 일선이가 조금 더 야심 차게 그려진다면 일선과 용수의 관계가 선명하게 정리되고, 부 주인공으로서 일선의 매력도 살아날 것 같다”고 조언했다.
또한 “미랑이라는 인물의 노선이 작품 내에서 모순되게 느껴진다. 미랑은 권번을 지키려는 사람이고, 수복은 기적에서 이름을 빼고 싶어 하는 사람인데, 수복 같은 기생이 많으면 권번이 유지될 수가 없음에도 미랑이 수복을 감싸는 이유가 무엇인지 불분명하다. 미랑이 권번을 지키려고 하는 이유 역시 기생으로서 긍지를 느껴서인지 아니면 자신이 데리고 있는 어린 기생들을 보살피고 싶기 때문인지 불분명하다. 미랑에 대해 전체적으로 정리되면 좋겠다”고 조언했다. “미랑의 입장이 선명해야, 이후 수복과 미랑이 가치관의 차이로 부딪힐 때 그 충돌의 극적 목적이 명확해질 것 같다”는 것이 멘토의 조언이다.
이희준 멘토의 코멘트
<경성가왕>의 매력은 열정적인 등장인물들입니다. 또한 그 열정의 원천인 권라희 작가의 열정과 설렘이 느껴진다는 것입니다. 작가의 배우 경험이 극의 생기를 더해주고 있습니다. 실존 가수를 모델로 한 주인공과 라디오방송국 설정도 흥미롭게 느껴집니다. 뮤지컬의 라이브성과 영화 같은 서사가 좋은 시너지를 보일 것으로 기대합니다.
Date and Time: Oct 28, 2017 (Sat) 6:00~9:00 PM
Place: Free Practice room on the Campus Town (Daehakno)
Mentor: Hee-Joon Lee, Author
Refrain from too much kind explanation 'King of Singers in Kyoung-Sung' is a story which has a process that Soo-Bok Oh, the secular and selfish record singer becomes recognizing his responsibility as a person of media and value in society at the 1930s Kyoung-Sung. Mentor Lee advised, “Work seems too kind to make audiences bored. Compress some parts which are repeating and additional scenario.” Especially, he said, “at the opening numbers, 6 characters introduce themselves right after their chorus, they do not need to introduce themselves like this. Because of these problems, the main character Soo-Bok might be buried.”
Yong-Soo as a production director and Hyo-Joon as a writer in broadcasting center were requested to telecast about government PR for gathering student soldiers, but they broadcast this as a satirical drama on the radio. Mentor Lee said, “It’s already enough that listeners are cheered up and chief director Kang is pissed off. It is unnecessary for Kang to yell them out for this matter.” Unless any other new incident comes up, author did not need to mention any other additional explanation.”
Many characters including Soo-Bok sing new folk songs in this work. Lee advised, “It is ok to intend to show some distinctive color of the age in Kyoung-Sung, however, it might be boring for characters to sing new folk songs too many times just for the historical evidence. Musical 'King of Singers in Kyoung-Sung' is a work to talk about artists in broadcasting center, it is better to focus on the songs which proceed drama with showing their professionalism.”
Organize each character’s situation and relationship clearly
Yong-Soo and Soo-Bok are lovers, however, their relationship is twisted when Soo-Bok denied his request to sing a militant songs on the broadcast after she felt in response to a royal summons. Lee said, “their relationship is a little uncertain so that there are not so many changes between them before and after their relationship is twisted. I hope their relationship does not look like exploitation but passionate and sincere before it’s twisted by their difference of opinion. There should be some opportunities to show the clear difference between their opinions right before Soo-Bok runs out of the broadcasting center.”
Lee suggested that the relationship between Il-Sun and Yong-Soo much clearly. He advised, “Their relationship looks somewhat dirty if Il-Sun and Yong-Soo feel each other’s love vague. Yong-Soo should think of Il-Sun as a substitute singer for Soo-Bok, and Il-Sun should follow him just for her ambition to be a star. Il-Sun doesn’t look she has a great deal of ambition compared to the fact that she ran away from the textile factory. The relationship between Il-Sun and Yong-Soo would be much clearer, and the attraction of Il-Sun as a sub-main character would be noticeable if Il-Sun’s ambition is showed up and maximized.”
Also, Lee advised, “Route of a character, Mi-Rang in the work is somewhat contradictory. Mi-Rang is a person to protect Kwon-Bun, and Soo-Bok is a person to get rid of her name on Ki-Juk, but even though Kwon-Bun is not able to be maintained if there are geishas (parasites) like Soo-Bok, so the reason is not so clear that Mi-Rang covers Soo-Bok. The reason that Mi-Rang tries to protect Kwon-Bun is not clear whether she feels proud or she just wants to take care of young geishas. I hope these would be organized entirely.” Lee also said, “The situation of Mi-Rang should be clear so that the real purpose of their conflict would be clear when Soo-Bok and Mi-Rang are bumped for their values.”
Comments of Lee
The attractiveness of this musical, 'King of singers in Kyoung-Sung' is the passionate characters. Also I can feel that the source of that passion is from the author, Ra-Hee Kwon. Experience of author’s act adds vitality on this work. Settlement of character as an existing model and radio broadcasting center are also interesting. I expect liveliness of musical and scenario like movies would make synergy after all.